Je bent eruit: je gaat een bedrijf starten. Maar daar komt nogal een hoop bij kijken. Weet je niet zo goed waar te beginnen? Dan helpen we je in dit artikel op weg. Dit zijn 5 belangrijke stappen voor elke startende ondernemer, waaronder het afsluiten van een passende arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers.
1. Breng je bedrijfsrisico’s in kaart
Door je grootste ondernemingsrisico’s in kaart te brengen kun je als zzp’er goed bepalen welke risico’s de moeite waard zijn om af te dekken. De beste manier waarop je dit kunt doen is door je zakelijk te verzekeren. Er bestaan allerlei zakelijke verzekeringen die niet allemaal evenveel voor je zullen betekenen. Maar in welke branche je ook zit: het afsluiten van een zakelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) is altijd verstandig. Ook een rechtsbijstandverzekering voor zzp’ers en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kunnen je flink wat ellende besparen.
2. Kies je rechtsvorm
Van eenmanszaak tot bv: er bestaan maar liefst 9 juridische vormen, ofwel rechtsvormen. Als ondernemer kies je zelf de rechtsvorm voor je bedrijf. De rechtsvormen kunnen flink van elkaar verschillen: elke vorm komt weer met een andere mate van aansprakelijkheid en fiscale voordelen. Onderzoek dus goed welke rechtsvorm het beste bij je onderneming past.
3. Stel algemene voorwaarden op
Door goede algemene voorwaarden op te stellen kun je in bepaalde gevallen een schadeclaim of juridisch conflict met een klant of opdrachtgever voorkomen. Misschien kun je door ernstige ziekte een opdracht niet op tijd afmaken. Of wil de klant niet betalen omdat het werk dat je geleverd hebt niet naar wens is. In zulke situaties is het ontzettend handig als je kunt terugvallen op de algemene voorwaarden waarmee jullie beiden akkoord zijn gegaan. Hierin staan de rechten en plichten van beide partijen duidelijk beschreven, zodat je bijvoorbeeld ook bij overmacht precies weet waar je aan toe bent.
4. Check de wettelijke eisen
Voordat je voor jezelf begint, moet je zorgen dat je bedrijf aan de wettelijke eisen voldoet. Check wat de verplichtingen per branche zijn en of je bepaalde vergunningen nodig hebt, zoals een omgevingsvergunning. Heb je een apart bedrijfspand? Controleer dan de milieu- en veiligheidseisen en wat de regels voor afval scheiden zijn. Neem bij twijfel over de eisen contact op met je gemeente.
5. Schrijf je in bij de KvK
Controleer of je je bedrijf moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Zo ja, dan kun je dit vanaf een week voor de start van je onderneming doen. Aan de inschrijving in het Handelsregister ben je eenmalig zo’n 50 euro kwijt. Via de website van de KvK (kvk.nl) kun je makkelijk een afspraak maken. Na je inschrijving krijg je een KvK-nummer en moet je elk kwartaal btw-aangifte doen. Ook moet je eens per jaar aangifte voor je inkomstenbelasting doen.