Een effectieve marketingstrategie is essentieel om je zakelijke doelen te behalen. Verslappen in marketing is er in deze tijd niet meer bij. De concurrentie doet er alles aan om boven je uit te stijgen. Helaas brengt marketing ook flink wat kosten met zich mee. Lastig, zeker als je juist extra wil besparen op zakelijke kosten. Want gaat besparen en marketing eigenlijk wel samen? Zeker. Een efficiënte marketingstrategie kan niet alleen wonderen verrichten voor het bedrijf, maar kan ook een positief effect hebben op de zakelijke portefeuille. Maar hoe pak je dit dan aan? Hoe bespaar je op marketing zonder dat dit jouw positie nadelig beïnvloedt? Hieronder volgen drie eenvoudige tips die hierbij kunnen helpen.
Kies voor buitenreclame
Buitenreclame, zoals billboards en posters, is een krachtige manier om je merk in het dagelijkse leven van mensen te integreren. Door op strategische locaties te adverteren, zoals drukke wegen, openbaar vervoerhaltes en stadscentra, bereik je een breed en divers publiek. Een goed geplaatste billboard of poster trekt niet alleen de aandacht door zijn grootte en zichtbaarheid, maar biedt ook constante blootstelling aan je boodschap. Dit zorgt voor een langdurige impact, omdat mensen herhaaldelijk aan je merk worden herinnerd tijdens hun dagelijkse routines. Bovendien biedt buitenreclame de mogelijkheid om creatief te zijn met visuele elementen en pakkende slogans, waardoor je merk echt kan opvallen en een blijvende indruk achterlaat. Bij visuele elementen kun je denken een LED lichten of een speciaal op maat gemaakte frame. Door bijvoorbeeld voor buitenreclame met verlichting te kiezen, is je boodschap ook in de nacht zichtbaar en zal je reclame niet snel gemist worden.
Het belang van goede offline marketing wordt nog dikwijls onderschat. Dit terwijl het een duurzame en effectieve vorm van marketing is. Je bereikt er heel snel veel mensen mee. Het effect hiervan is soms groter dan bij andere marketingvormen.
Observeer je concurrenten
Een slimme manier om snel meer te besparen op je marketing is door je concurrenten te observeren. Welke stappen hebben zij al genomen om hun bedrijf op de kaart te zetten? Welke kanalen hebben ze ingezet? Was alles even effectief? Of zijn er fouten gemaakt? Door je concurrentie te observeren, kan je veel leren over wat je wel of juist niet moet doen. Zo kun je dus ook eenvoudig besparen, omdat je marketinginstrumenten direct effectiever in kan zetten.
Verbeter je website
Het grootste deel van de doelgroep is online actief. Daarom is het van essentieel belang dat zij jouw website snel kunnen vinden en dat de website ook daadwerkelijk antwoord geeft op hun vragen. Bespreek daarom met jouw online marketeer wat er op dit moment nog fout gaat op jouw website en hoe dit effectief opgelost kan worden. Investeren in marketing is zinloos als de website niet aan de wensen voldoet. Dan loop je toch nog het risico dat mensen op het laatste moment afhaken. Daarom is het belangrijk dat je eerst zeker weet of de basis klopt.