Een website bouwen, dat is een klusje dat je binnen een paar weken tot maanden afrondt. Binnen een paar dagen of zelfs een paar uur kan ook, als je kiest voor een kant-en-klaar pakket waar je alleen nog even je eigen draai aan hoeft te geven. Maar echt af, dat is de site dan meestal nog niet. Ja, hij ziet er goed uit, je hebt erop gezet wat je erop wilt zetten en je kunt hem online gooien. Maar heb je ook verder gedacht dan dat? Hoe ga je ervoor zorgen dat je site actueel en relevant blijft? Een website is doorgaans geen statisch geheel, die je maakt en waar je vervolgens geen omkijken meer naar hebt, tenslotte. En heb je ook al nagedacht over zoekmachines, en hoe die jouw site zullen gaan vinden? Wil je hoog in de zoekresultaten van de grote zoekmachines eindigen, dan zal je daar actief je best voor moeten doen.
Af is zeker niet af
Een website is eigenlijk nooit af. Ja, je rondt het ontwerp op een zeker moment af, je vult de website en je zet hem online. Maar dan begint het eigenlijk pas. Want je zal je site actueel moeten houden, en regelmatig van nieuwe content moeten voorzien om bezoekers aan je te blijven binden. Bovendien komen die bezoekers ook niet zomaar uit de lucht vallen. Ze zullen op een of andere manier op de hoogte gebracht moeten worden van je bestaan, en weten wat ze op je site kunnen vinden.
Af is zeker niet af
Een website bouwen is iets dat je waarschijnlijk door een professional hebt laten doen. Een website onderhouden, daar zou je eigenlijk ook professionele hulp bij moeten inschakelen. Een bedrijf dat kennis heeft van SEO bijvoorbeeld, en precies weet hoe je ervoor kan zorgen dat je site hoog in de resultaten van zoekmachines terecht kan komen. Dit is in de meeste gevallen de belangrijkste manier om bezoekers naar je site te krijgen.
Ook je linkbuilding uitbesteden kan verstandig zijn. Bij linkbuilding worden relevante links gelegd naar websites elders op het internet. Niet alleen kun je vervolgens vanaf die sites bezoekers verwachten, de links zorgen er ook voor dat zoekmachines gemakkelijker door krijgen dat jouw site op bepaalde gebieden blijkbaar interessante en relevante informatie te bieden heeft. En dat kan vervolgens weer leiden tot hogere rankings en betere posities in de zoekresultaten, waardoor je meer bezoekers op je site kunt verwachten. Helemaal af is een website nooit, maar met de juiste hulp behaal je vaak wel de resultaten die je voor ogen had.