Ondernemers zijn verplicht hun administratie bij te houden. Je kunt daartoe controle krijgen van bijvoorbeeld de Belastingdienst. Bij een boekenonderzoek is het belangrijk dat je de inspecteur snel wegwijs kunt maken in je administratie. Maar dan moet je administratie wel overzichtelijk en ordentelijk zijn. Alleen op die manier kun je goed verantwoording afleggen. Hoe zorg je ervoor dat jouw papierwinkel geen oerwoud aan facturen wordt?
Plan vaste momenten in
Als ondernemer heb je het druk. Je onderneemt liever dan dat je met je administratie bezig bent. Logisch. Daarom is het belangrijk dat je momenten in je agenda plant om met je administratie aan de slag te gaan.Zo moeten er bijvoorbeeld btw-aangiften per maand of per kwartaal ingediend worden. Ook moet je salaris van je personeel overmaken, aangiften voor de Belastingdienst indienen en je jaarrekening deponeren. Als je voor al deze taken wat tijd in je agenda vrijmaakt, weet je precies wanneer je wat moet doen. Probeer voor administratieve taken een dag in de week vrij te plannen.
Laat ingewikkelde dingen over aan een anders
Wie zelf zijn of haar administratie doet, gaat tegen belastingregels aanlopen. Vaak zijn deze regels best ingewikkeld. Hele ingewikkelde zaken kun je beter overlaten aan een boekhouder of een adviseur. Dat kost weliswaar geld, maar het geld dat deze mensen weer opbrengen, is de moeite waard.Ga bijvoorbeeld langs bij een boekhouder Amersfoort. Een boekhouder krijgt veel sneller inzicht in je administratie dan jijzelf. Dat komt doordat de boekhouder er dagelijks mee bezig is. Zo kun je zelf weer focussen op wat je echt belangrijk vindt: ondernemen.
Vraag leveranciers om digitale facturen
Facturen op papier zijn onhandig. Laat je leveranciers liever leveren met een digitale factuur. Dat kun je namelijk automatiseren, of in je administratieprogramma inboeken. Dat is handig als je je administratie laat controleren door een administratiekantoor Amersfoort. Voor je eigen administratie kun je de factuur altijd nog extra printen. Maar in beginsel alles digitaal opslaan en verzamelen, is zeker een goed idee.Door al deze tips toe te passen, krijg je al snel een veel overzichtelijkere administratie en boekhouding. Zo heb je zelf een beter inzicht in je inkoopfacturen, uitgaande facturen en wat er in en uitgaat in het bedrijf.